succes met online omzet

Website en Webshops

Raad en daad om jouw online blijvende en groeiende omzet op gang te brengen​

Zo jaag jij nu jouw klanten weg!

WEBSITES EN WEBSHOPS ​- succes met online omzet

Raad en daad om jouw online blijvende en groeiende omzet op gang te brengen​

Zo jaag jij nu jouw klanten weg!

Er was ooit een moment dat je startte als ondernemer, zzp-er of misschien moet het nog gebeuren. Globaal gaat het zo: je hebt een idee en start een bedrijf of activiteit. Al snel heb je een huisstijl, visitekaartjes en er moet een website komen. Ik ga er even vanuit dat dit dan net als voor vele starters de eerste website is, waarmee als onderneming de markt benaderd wordt. Daarbij weten we niet precies weet hoe dit moet worden aangepakt. Wat doen we dan? We kijken naar wat anderen doen en gaan na-apen.

Vervolgens zien we overal een professioneel ogende website met globaal dezelfde elementen terug. Een menu aan de bovenkant, een homepage, een beschrijving van onze producten, een ‘over ons’, een contactformulier en, in het geval van een webshop, een aantal producten. In enkele gevallen ook nog een blog met wat verhalen over onszelf of de producten. Ik noem dit soort websites altijd het digitale visitekaartje. Ongeveer 95% van alle ondernemingen hebben een website die hier sterk op lijkt. Hiermee richt de ondernemer zich op iemand die alles van je wil weten en bereid is daar veel tijd en energie in te steken . 

Laten we dit eens vergelijken met de analoge wereld van de fysieke winkel.  Stel je daarbij voor: Je bent opzoek naar een, laten we zeggen, nieuw koffieapparaat. Het ding is kapot en je móet er écht snel een hebben om je dagelijkse shot cafeïne te krijgen. Prijs is eigenlijk niet je belangrijkste argument. Snel en lekker, daar gaat het om! Je gaat naar een winkel bij jou in de stad en bij binnengaan wordt je direct ongevraagd terug mee naar buiten genomen door de anonieme medewerker van de zaak. Deze loopt een paar meter mee naar buiten vraagt je om te draaien en wijst op de gevel en het mooie logo van de winkel. Bij het naar binnen gaan wijst hij ook nog even op de 2 bedrijfsauto’s en begint over de grootvader van de huidige eigenaar. Inmiddels is net de jongste generatie aangetreden in dit familiebedrijf. In al die jaren van groei hebben ze een enorme lijst aan tevreden klanten opgebouwd en zijn ze officieel dealer geworden van wel 35 topmerken. Deze staan ook allemaal op een groot bord in de winkel. Op afroep komen snel even alle medewerkers zich aan jou voorstellen. Ook vertellen ze hoe je ze op social media terug kunt vinden. Dat is handig, omdat het grootste deel niet in de winkel, maar achter de schermen werkt. Om het winkelbezoek allemaal nóg mooier te maken, krijg je ook nog te horen over de publieksprijs die gewonnen is bij de laatste etalagewedstrijd en over het bedrijfs-uitje naar de Efteling.

Als je dit helemaal hebt doorstaan, ben je óf familie van de eigenaar of een concurrent op zoek naar een smeuïg verhaal óf al die tijd op je telefoon bezig geweest met een spelletje. Zeker is: Je gaat daar niets kopen! Nu niet en hoogstwaarschijnlijk nooit meer.

Terug naar het web. Hoe ging het toen internet nog in de kinderschoenen stond? We leverden tekst en beeld aan en de websitebouwer plaatste het als website op internet. Steeds in een soort zelfde format. We hadden een website, waren hip, trots en deden mee. Invullen van steeds dezelfde format werd natuurlijk steeds eenvoudiger. Vandaar dat we dit nu terug zien als template bij de vele duizenden aanbieders.

Jouw ‘handige buurjongen’ of ‘neefje’ kan daarmee ook voor een paar tientjes of een fashioncheque jouw professioneel ogende ‘visitekaartje’ maken. Misschien vind je het leuk om het zelf te doen met behulp van aanbieders als onder meer wix, jimdo, weebly, strato, Siteyourself, GoDaddy of bij je eigen hostingparty. Dat kan dan eenvoudig met die in te vullen template. 

Handig en goedkoop, dat wel, maar het blijft natuurlijk nog steeds diezelfde format. De vraag is: Wat doet dit met je bedrijf en met je omzet? Is het mogelijk dat je in plaats van binden misschien zelfs kopers wegjaagt?

Goed, kijk nu maar eens naar jouw eigen website. Wat doet jij met een potentiële klant die op jouw site binnenkomt?

Wil jij dat er serieus veel meer bezoeker ook echt klant worden en zorgen voor meer omzet? 

Wel meer omzet maar niet meer risico!

Heb je al een webshop, online-omzet en een bezoekersstroom? Laten we dan samen aan de slag gaan om meer resultaat uit je webshop te halen. Natuurlijk wil je daarbij geen loze beloftes. Daarom wil ik met je afspreken dat er alleen wordt afgerekend op basis van geleverde prestatie. Geen loze beloftes dus.

Doe hier nog even wat inspiratie op