succes met online omzet

Website en Webshops

Raad en daad om jouw online blijvende en groeiende omzet op gang te brengen​

Wel of niet adverteren op internet?

WEBSITES EN WEBSHOPS ​- succes met online omzet

Raad en daad om jouw online blijvende en groeiende omzet op gang te brengen​

Wel of niet adverteren op internet?

Wie wil scoren met een website, moet allereerst zorgen voor een goede Search Engine Optimalisatie (SEO) en dat monitoren met Analytics, vervolgden die SEO weer optimaliseren, bezoekers retargeten, via Facebook- en Google advertising slim de juiste doelgroepen selecteren, met uitgekookte emailcampagnes je doelgroep gesegmenteerd benaderen, interaction design, usability, funnels en wie weet wat nog meer allemaal proberen. Toch? Of misschien niet?

Als je op zoek gaat naar hoe jij aandacht kunt krijgen, vliegen je al snel de meest hippe onderwerpen om de oren. Ik heb er zelf ook veel toegepast en ontdekt dat er heel veel geld in rondgaat. In mijn geval ging dat niet rond, maar van mij vandaan. Oké het bracht echt wel wat meer bezoekers. In die tijd had ik ook de grootste pieken in mijn bezoekersaantallen. Achteraf was het vrij eenvoudig om uit te rekenen wat het rendement van deze aandacht was. Die was namelijk ‘nul’. Blijkbaar had ik niet genoeg geïnvesteerd. Dacht ik nog.

Mogelijk heb jij ook al het een en ander geprobeerd. Dan ben je er ook wel achter dat dit niet het gehoopte verschil maakt. Misschien heb je, net als ik toen, wel wat meer bezoekers, inschrijvingen op je nieuwsbrief, volgers op social en zelfs af en toe wat omzet, maar niet waarop je gehoopt had. Toch weet je ergens wel dat er veel meer omzet te halen is, dan je nu doet.

Maar ja, hoe dan? Als je een cursus Excell volgt, is er iemand die jou verteld hoe het moet. Toen je wilde leren fietsen, was er iemand met ervaring die dat jou leerde. Omdat internet nog relatief nieuw is, moet je het meeste zelf uitzoeken en volg je vrij snel degene die met hippe kreten laat weten er veel van te weten. Dat daar steeds een behoorlijke investering bij komt kijken, neem je voor lief. Net als met de investering in online advertenties die je betaald per click. Goed, want je betaald immers alleen wat je krijgt.

Waar ik echter weinig ondernemers druk mee zie, is wat er daarna moet gebeuren. Duur gekochte bezoekers worden niet (voldoende) omgezet in klanten. Voor veel aangeboden producten betaal je soms wel 3 euro per via Google Ads doorgestuurde clicker.  Niet erg als dit ook een koper is. Als slechts 1 op de honderd bezoekers ook klant wordt, dan heeft die klant 300 Euro gekost. Niet erg als je een veelvoud daarvan als rendement maakt, maar wat als dit rendement maar 50 Euro is?

Nog meer adverteren, leidt dan automatisch tot nog meer verlies. Simpelweg heb je dan met 10 klanten 2500 euro verlies gemaakt. Zaak dus om te zorgen dat het aantal klanten per bezoekers of de marge per koper omhoog gaat. In dit laatste geval heeft het dus pas zin als de marge per betalende klant naar meer dan 300 euro gaat of anders het aantal klanten per honderd bezoekers naar meer dan 6. Nu heb je op dit laatste invloed. En het leuke is dat je hiervoor niet hoeft te investeren in duur advertenties. Daar mag je voor kiezen als je zeker weet dat het je extra omzet oplevert.

Maak dit rekensommetje eens voor jezelf.

Deel het aantal kopers, omzet, offertes of leads (vertaal dit naar financieel resultaat) door het aantal unieke bezoekers op je website. Dan weet je wat je resultaat per bezoeker is. Zolang dit lager is dan de prijs die je voor een click betaald, kun je maar beter niet adverteren. Werk dan eerst aan de verkoopkracht van je website.

Het probleem is, dat we als ondernemer nooit leren hoe we via internet moeten verkopen. Dit is wat er bij 90% van de webshops aan de orde is. We hebben geleerd om te denken in tools en niet in online verkoop. De absolute nummer 1 les is dat we moeten leren om online te verkopen.

Leren verkopen staat aan de basis van succes. Alle moderne hippe technieken als SEO, emailmarketing en analytics helpen, maar zorgen niet voor meer online omzet.

Dit is het eerste en belangrijkste dat ik graag zou bekijken met je. Als jij graag een stap zou willen zetten, dan help ik je daar heel graag bij.

Wat je dan als eerste moet doen?

Wel meer omzet maar niet meer risico!

Heb je al een webshop, online-omzet en een bezoekersstroom? Laten we dan samen aan de slag gaan om meer resultaat uit je webshop te halen. Natuurlijk wil je daarbij geen loze beloftes. Daarom wil ik met je afspreken dat er alleen wordt afgerekend op basis van geleverde prestatie. Geen loze beloftes dus.